The past is history....The future is mystery....The present is where we belong...


Wednesday, December 9, 2009

DC 2 : Alamak!!


“assalamualaikum…cik…En.. kami dari jabatan agama..sila tunjukkan ic dan surat nikah en?”

aku dan dia terus bingkas bangun. sambil2 itu aku membetulkan pakaian aku agar nampak sopan dihadapan orang2 berkopiah yang muka yg sengaja dimasamkan agar nampak tegas.

“waalaikumussalam….”

“kami tak buat apa2 ustaz”
“sy Cuma selamatkan dia td dia nak bunuh diri ngan terjun ke tasik ustaz”dia menjelaskan keadaan kami.
“tak ustaz sy bukan bunuh diri tapi terjatuh…dia selamatkan sy sebab kaki sy cramp.” aku membetulkan cerita yg diriwayatkannya..
“kalu ea..kamu buat apa terbaring kat situ td?” ustaz yang berserban putih dan berjubah putih itu bertanya sambil menunjukkan tempat kami landing tadi.

“kami terjatuh”serentak kami menjawab.

“oh..terjatuh”ntah ustaz mana yg menyampuk

“ mana ic kamu?” tuan polis plak menyampuk

mamat itu mengeluarkan ic dr poket seluarnya…abis basah beg kulit yg agak mahal…ada la RM 2-3 ratus…menimbulkan rasa bersalah aku pd dia..nnt la aku ganti balik..tp kopak la aku bulan ni…

“cik punya” tuan polis tu menyoal bila aku diam. alamak terkantoi la plak aku dok mengusha dia.

“oh kejap” aku berfikir mana aku letak handbag aku…oh dalam keta…tp mana kunci keta..aku meraba2 poket seluar dan jaketku..tak dak..mana ek..sambil mata ku melilau tengok sekitar kalu2 terjatuh

“cik”

“ic sy dalam keta..tp..kunci sy hilang..mungkin terjatuh dalam tasik.”

“betul cik sy bukan buat cerita”

“tak pa la cik..”

“Dahlia.”

“cik Dahlia..en Jebat…sy rs elok en berdua ikut sy ke pejabat..apa2 hal kita cerita kat sana.”

No comments: