The past is history....The future is mystery....The present is where we belong...


Sunday, June 21, 2009

6: Mardiah...Sapa Ko?


akhirnya setelah berpenat lelah selama hampir 10 jam. kami sampai juga kat hospital kubang kerian. sepanjang perjalanan kami Cuma bercakap bila perlu. perasaan terkejut tentang mama..dia…dan rakannya masih lagi menyelubungi aku. siapa wanita itu yang diperkenalkan kepada aku sebagai Mardiah…rakan sekerja..?

“dah amek sume beg?” dia bertanya sambil memasukkan beg aku ke dalam bonet ketanya. Seorang wanita yang anggun lengkap berpakaian kerja turut keluar dari kereta itu. aku memandang Adi untuk mendapatkan penjelasan.
“kenalkan Mardiah rakan sekerja sy. kami ada tugasan di Bandar JB sejak 2 ari lepas.”dengan selambanya dia memperkenalkan kami.
wanita itu tersenyum ambil menhulurkan salam. “Hi! Mardiah tp awk boleh panggil sy Mar.”
“hi! Rina..” itu sahaja yang mampu terkeluar dari bibir mungil aku sambil tersenyum dan juga salamnya walaupun aku semperti mahu jawapan yang lebih jelas. adakah dia juga akan ikut kita.?

“Dia juga akan ikut kita,kak mar ada kerja kat Kelantan esok. tiket flight dah abis” Adi menjelaskan seolah-olah dapat membaca soalan yang bermain difikiranku. mamat ni ada kuasa psikik ke?
“Ooo” keluhan kecil keluar dari mulutku. apa lagi yang aku mampu katakana aku yang menyibuk.
“kak mar harap rina tak kisah”
“oh tak pe.”
“really”
“ya”aku mengangguk.
“Di your wife betul2 sweet la” perli aku ke apa ni minah ni…ada ke kata aku sweet..bau ntah apa2 dah ni…aku Cuma sempat sembur minyak wangi hadiah kahwin ari tu ja..mana sempat nak mandi ke apa td. baju pun aku sumbat ja dalam beg tu…ntah baju mana aku amek pun tak sure. baju pun tak sempat gosok. dah la nada manja dia memuji aku pada suamiku.
sekilas aku menjeling Adi.
“ok kalu tak de apa2 lagi jom bertolak”
“ Rina kisah tak kalu kak mar duduk depan…kak mar pening kepala la kalu dok belakang”
“tak pe2….rina tak kisah…rina lagi suka duk belakang…” dengan senyuman yang sengaja aku maniskan aku pamerkan.hish ngada2 nye….berbulu aku tengok…macam mana la si ADi ni tahan…
Dan sepanjang perjalanan itu, aku lebih banyak mendiamkan diri. Adi saja yang melayan karenah si Mar ni…kekadang aku tengok dah terlebih layan lak…tau la Adi tu penat…t papa hak dia nak tumbuk2 manja kat belakang si Adi tu..adi lak biarkan ja…aku apa lagi pura2 tido ar…uik akiu marah ke? hish mana ada…aku Cuma tak suka ja pompuan wat macam tu…kalu bukan ada hub yang istimewa…kalu halal lantak korang la…. habis tu ko nak buat rina? tu laki ko…halal ape? huish tak nak aku…..abis tu…Adi tu dah penat mandu sorang2…tukar driver ko tu lessen pun tak de…Mar aku tak tau la…tak berani kot…ntah la…malas la aku nak piker…Cuma nak cepat sampai ja ni….