The past is history....The future is mystery....The present is where we belong...


Thursday, January 10, 2013

2 minit tazkirah


Dalam sibuk2 mengemas ditemani siaran radio dari Note, free2 aku dapat motivasi dalam mencari kebenaran dan kebahagiaan untuk diri sendiri. 2 minit y berharga,Tajuknya aku x pasti tp berkenaan manusia dan kata2. KATA ustaz tu (namanya ak tidak ketahui), apa yang penting ialah pilihan, kita pilih untuk melaksanakan atau mengabaikannya. Dan kesan setiap pilihan pula kita yang menanggungnya. Jadi pilihlah dengan bijak iaitu mengunakan akal dan ilmu, bukan hanya berdasarkan hati semata-mata.  Selain itu, terselit juga tentang kita menilai diri sendiri. Untuk menilai diri sendiri, kita perlu melihat orang lain, bukan hanya yang lebih teruk dari kita, juga yang lebih baik dari kita, mencermin diri sendiri dengan meletakkan skala berdasarkan pandangan kita. Jadi kita yang memilih skala itu dan itu adalah PILIHAN kita.

Sebenarnya, beberapa hari atau minggu yang lalu, aku asyik bertanya kenapa orang itu berpakaian ketat, menampakkan segala lengkuk badannya. Sebelum ni memang aku ada berkawan dengan orang yang berpakaian ketat, tapi masih lagi aku menerimanya kerana ia tidaklah menampakkan segala lekuk badan malah kelihatan cantik. Ini pula tak, dah la ketat, x cantik pula tu, ntah dimana mereka melihatnya cantik dan menawan, hanya satu sahaja perkataan yang sesuai seksi nk mampus. Bertudung, itu y menyebabkan aku lebih tertanya-tanya.Ini aku yang perempuan yang melihat boleh terfikir apatah lagi jika lelaki yang melihatnya. Kesian betul dengan lelaki zaman sekarang, mereka cuba sedaya upaya untuk menjadi baik, tapi benda dah terhidang depan mata, tak perlu bayar pun, silap ayat  boleh dapat free. Dan aku fahamlah kenapa lelaki sangat terasa janggal untuk bercakap dan berkawan dengan aku. Hakikatnya aku tidaklah alim atau warak atau juga bertudung besar labuh dan seumpamanya. Aku hanya gadis yang biasa, sentiasa berseluar jeans, malah boleh dikatakan 24j, hanya kekadang sahaja berbaju kurung, malah rakan2ku akan dapat meneka pasti aku dari sesuatu majlis atau program yang memerlukan berpakaian formal sekiranya aku memakai baju kurung atau kebaya.Dengan shawlnya yang nipis. Pastilah aku tipikal gadis2 biasa.Malah aku juga mempunyai bentuk tubuh yang normal yang diidamkan oleh ramai wanita dan gadis (ini hakikat ya, aku juga baru dapat menerima hakikat ini).Tapi disebabkan, ibuku (ma) sangat2 suka menegur sekiranya artis2 atau remaja2 berpakaian ketat begitu menyebabkan aku berhati2 dalam memilih  cara pemakaianku dari dulu sampai sekarang. Ini adalah kerana kritikanya sangat2 menusuk jantung, boleh terkedu, terkaku disitu, kalu boleh bersembunyi memang akan bersembunyi. Tapi oleh  disebabkan aku terlalu biasa maka krititikan itu Cuma dijadikan sebagai skala pengukuran bagiku agar jangan berpakaian begitu.  Namun, bila pemerhatian itu aku alami sendiri, maka aku tidak salahkan ma berfikiran begitu, kerana beliau lebih arif akan sifat lelaki. Apa yang beliau fikirkan adalah untuk kebaikan semua. Maka secara kesimpulannya, aku kini lebih berhati agar tidak kelihatan begitu mengiurkan untuk lelaki, cukuplah sekadar bersederhana.  Selain itu, satu persoalan yang lebih berat untuk kita fikirkan bersama, sekiranya ramai wanita atau gadis yang berpakaian seksi nk mampus itu dalam generasi kini, bagaimana kita ingin melahirkan generasi yang lebih baik pada masa akan datang. Ingatlah wahai wanita atau gadis, anda adalah insan yang paling mulia yang dianugerahkan Allah s.w.t  di dunia ini, yang mampu melahirkan umatNya, malah diberikan tugas yang berat untuk membimbing zuriat anda untuk beriman kepadaNya, cukupkah dengan ijazah yang anda miliki atau pemikiran sekular anda atau wang dan harta yang bakal anda miliki. Akhir kata, TERIMA KASIH ALLAH SWT kerana lahirkan aku dari rahim ibu yang sangat aku kagumi, yang telah mendidik aku sebaik-baik yang termampu olehnya, dengan membekalkan aku ilmu dunia dan akhirat, yang mendidik jiwa dan mindaku tentang zat2 MU, yang sentiasa mengharapkan aku menjadi umatMu yang taat dan solehah, yang sentiasa mendoakan aku agar tetap dijalanmu, yang sentiasa melindungi aku daripada tersesat dari jalanMu dari sekecil-kecil perkara sehingga ke sebesar-besarnya. Alhamdullilah. Dan aku berharap agar aku mampu menjadi yang lebih baik untuk zuriatku Ya Allah..InsyaAllah..... 

No comments: