The past is history....The future is mystery....The present is where we belong...


Friday, December 10, 2010

LEPAT PISANG

hihi dah lama kan ak x share recipe kat sini....kali ni aku nak share resipi makanan fav aku..lepat pisang...actually ma ak lebih suka lepat ubi....by da way....cara dia sama yg beza cuma tukar pisang dan ubi kayu..oleh sebab ak x smpt nk amek gmbr step by step cara nk wat lepat ubi kayu masa ma aku wat ari tu...so aku just share cara2 nk wat lepat pisang saja la yea...kalu korang nk cuba gak yg ubi kayu..just tukar yea....

BAHAN2:

1) OF COURSE LA PISANG KAN....X KISAH LA PISANG APA..TP PISANG BERANGAN PALING BEST...PSTIKAN PISANG INI TELAH MASAK SEPENUHNYA TAU....BR SEDAP DAN SENANG DILENYEK....


2)TEPUNG GANDUM, GULA DAN GARAM


3)GULA MELAKA A.K.A. NISE (bhs kg aku la)

4) SANTAN(bnyk mana? well terpulang...agak cukup ngan pisang yg ada..dan brapa bnyak tepung yg nk digunakan)


5) DAUN PISANG


CARA2:

1)KULIT PISANG DIBUANG DAN DILENYEK ATAU DIBLENDER( kalu nk guna blender jgn blend hancur sngt nnt x sedap)




2) campurkan nise dan santan (DI TAPIS). tambahkan gula dan garam. kemudian dimasak di atas dapur.biar sehingga sebatian telah sebati.


3) setelah campuran tadi masak campuran itu disejukkan (penting tau disejukkan). sementara menunggu campuran itu sejuk, masukkan gandum ke dalam bekas, campurkan pisang yg dilenyek td, kemudian digaulkan sehingga agak2 sekata. selepas itu, masukkan campuran yg telah disejukkan td (DI TAPIS). (kena agak2 ok...agar sebatian campuran itu tidak terlalu lembik)


4) OK. Agak2 sebatian telah sebati. this is time to wrap it. cara nk bungkus?ala...mcm bungkus nasik lemak...pandai2 la korang...

5) last skali, selepas bungkus, sila la kukus. dan dpt la makan...aduhhh..aku lupa nk amek gmbr yg dah siap masak...syok sngt dpt makan terus lupa...dush3x...hehe..pndai2 la korang bayangkan macam mn ek bila dh masak....huhu




No comments: